Facebook
Elw en opstellingenwerkcursus

‘Ik-Grensbewustzijn’


Magda begeleidt mensen individueel en in groep met een ruimtelijk aandachtsmodel, 3DGV Drie-Dimensionale Grensvisualisatie. Een effectieve methode waardoor je snel duidelijk wordt hoe je met je eigen grenzen en grenzen van anderen omgaat. Je krijgt inzicht in het belang van je eigen ik-grens met betrekking tot interpersoonlijke gevoelsdynamieken.
Individueel kan je Magda bellen voor een afspraak: 0345-569963. Zie ook de video hieronder.
In groep wordt er gewerkt:
Om het ik-grensbewustzijn in het eigen handelen en werken te kunnen integreren is er de achtweekse SBAT. Zie agenda.


Self-Boundary Awareness Training: SBAT.


         
De SBAT is ontwikkeld om de ik-grensfuncties doelgericht te verbeteren.

Iedereen heeft met interpersoonlijke grensdynamieken te maken. De ik-grens bepaalt hoe je als mens functioneert in je omgeving en hoe je omgaat met je medemensen. Door het bewust worden van onze grenzen kunnen we meningsverschillen, gekwetstheid en overbelasting vroegtijdig in de kiem smoren. Het werken aan een gezonde sterke, ik-grens is onmisbaar voor onze persoonlijke ontwikkeling. Het is een voortdurende oefening om in harmonie met je omgeving te zijn of te komen.

Een duidelijke, authentieke psychische ruimte geeft vertrouwen, verantwoordelijkheidsbesef, rijpheid en (naasten)liefde.

Grenzen maken zacht in plaats van hard!


Voor wie?

De SBAT kan goed ingezet worden voor bv. relatiethema’s, samenwerkingsverbanden, leiderschap, communicatie, ADHD, burn-out en burn-outpreventie, angststoornissen, hoogsensitiviteit etc.

Doel:

  • Kennis, ervaring en bewustwording rondom grensthema’s te vergroten.
  • Meer zicht krijgen op aspecten zoals:het belang van begrenzing, doorlaatbaarheid, transparantie, bescherming en overschrijding.
  • Onze eigen grens beschermt ons niet alleen maar is ook de plaats van uitwisseling.

Wanneer:

7 avonden van 20.00- 22.00 uur en 1 zaterdag van 10.00 uur- 16.00 uur. Zie agenda.                         
De 1ste SBAT is doorgegaan 18 februari 2016 tot en met zaterdag 9 april.

Het SBAT is dus een 8 weken durende praktische groepstraining waarin het individueel oefenen en uitwisselen naast theorie je ik-grens zeker versterken in je dagelijkse leven.

Begeleiding:

Magda Leenen-Nelissen

Waar:

Centrum ’t Malsche Land, Zeekade 2, 4191 NJ Geldermalsen.

Aanmelden:

Heb je belangstelling of wil je meer weten, neem dan contact op met Magda Leenen-Nelissen:
Tel.0345-569963. Een intakegesprek gaat vooraf aan de Training.

Ontstaan:

Ontdek de unieke kracht en eenvoud van de werkwijze van dr. med. Nick Blaser!
Hij is psychiater, psychotherapeut en reumatoloog. In Leiden studeerde hij geneeskunde.
In 2009 richtte hij in Bazel/Zwitserland het Centre for applied Boundary Studies op waar hij wetenschappelijk onderzoek doet naar het belang van de persoonlijke ik-grens en de interpersoonlijke grensdynamiek (horizologie).
Nick Blaser heeft een viertal boeken gepubliceerd: Zo ben ik en jij bent anders (2008), In en om mij (2011), Gevoelens komen en blijven (2012) en Aufmerksamkeit und begegnung (2001).

Sinds februari 2016 hebben een aantal therapeuten/trainers deze Self-Boundary Awareness Training over Nederland uitgerold. Meer info op www.ikgrensbewustzijn.nl


Reacties

Na het volgen van de SBAT:


"Ik sta nu stil bij het stellen van grenzen. Ik denk bewust na alvorens ja te zeggen en ik zeg sneller nee als ik iets niet wil. Ik ben minder snel in paniek” R.M.

“De SBAT heeft me erg veel inzichten opgeleverd. Ik geef veel beter mijn grenzen aan. Ik heb geleerd eerst te voelen wat ik wil voordat ik een beslissing neem. Ik durf me nu meer kwetsbaar/open op te stellen.” E.dH.

“De tuin-metafoor is krachtig, en blijft heel goed hanteerbaar evenals ik-bewustzijnmodel: ik is wie ik ben en niet wat ik doe.” H.G.

“Ik heb geleerd dat ik toch nog onbewust mijn grens niet goed bewaak! Ik blijf leren! Het heeft mijn relatie positief beïnvloed!” Y.vW.


Twee maanden na de SBAT:


“Het gaat goed, ik voel me vrij stabiel aanwezig in mijn tuin. Ik check regelmatig per dag waar ik ben. Ik kan makkelijker onderscheiden wat van mij is en wat van de ander als er iets over de schutting wordt gegooid. En ook iets makkelijker loslaten als iets anders gaat als bedoeld of als er in de dynamiek met andere mensen iets speelt. Ik merk ook dat ik in sommige situaties meteen naar een oplossing kijk ipv in een passieve emotie te schieten. Mooie resultaten, met dank aan jou en de training.”
E.H.